AAU logo

Ny app guider uddannelsessøgende til AAU

I foråret 2019 lancerede ITS en helt ny app til uddannelsessøgende fra gymnasie- og ungdomsuddannelser, der står over for at skulle vælge deres fremtidige uddannelsesvej. Appen AAU Guide giver uddannelsessøgende et skræddersyet overblik over uddannelser på AAU, der matcher den enkeltes interesser og fagfokus og giver dermed en lettere vej til rette uddannelsesvalg i alle de mange tilbud, de unge bombarderes med. Appen er den eneste af sin slags blandt de danske universiteter og viser allerede gode takter som medvirkende faktor til, at uddannelsessøgende vælger AAU.

Lagt online: 03.07.2019

I mange år har AAU brugt meget krudt på at fremstille og distribuere den flotte, trykte udgave af Studieguiden. Som på så mange områder er det trykte medie dog også her blevet overhalet inden om af den teknologiske udvikling – og ikke mindst af målgruppens efterspørgsel og behov for at få informationerne skåret ind til benet og præsenteret på mobilen. Den tanke greb Bo Hvass Pedersen, der er teamleder for UX-teamet i ITS, hvor alle AAU’s apps designes og udvikles:

” - Da vi på AAU besluttede os for at minimere den trykte udgave af Studieguiden væsentligt, syntes jeg, det var oplagt at lave en udgave til de uddannelsessøgende, der var i ”lommeformat” og mulig at have med overalt”, fortæller Bo Hvass Pedersen.

 

 

I UX-teamet er det Mathilde Leth Lokjær Hansen, der har drevet udviklingen af appen, der er tæt forbundet med den digitale webudgave af studieguiden på www.studieguide.aau.dk. Hun fortæller:

” – AAU Guide henter alle sine data fra Studieguiden, og vi har gjort meget ud af at sikre et genkendeligt design, så brugeroplevelsen tegner billedet af ét AAU. Den helt store fordel ved at se på uddannelserne på appen er, at man kan vælge interesseområder og dermed hele tiden få indsnævret udvalget af uddannelser, der matcher. Det taler direkte ind til behovet for at få præsenteret relevant information, så krudtet bliver brugt på at forholde sig til det rigtige; nemlig endeligt valg af uddannelse,” forklarer Mathilde Leth Lokjær Hansen.

 

Flot modtagelse

I løbet af foråret er appen markedsført via Facebook, lige så vel som der er besøgt en række gymnasier, hvor både studievejledere og elever har fået fortalt om og vist, hvad appen kan. De unge kvitterer med kontant afregning: der ses en direkte stigning i downloads på tidspunkterne for markedsføringsaktiviteterne, som vidner om, at AAU her har leveret et digitalt produkt, der skaber værdi for målgruppen.

 

 

” – Det spændende bliver nu at følge, hvordan aktiviteten i forhold til fx downloads udvikler sig i takt med, at ansøgningsfristen til vores uddannelser nærmer sig. Siden vi lancerede appen er den flot udbredt, og i dag har mere end 600 uddannelsessøgende hentet den fra App Store eller Google Play. Når først vi er vel ovre ansøgningsfristen til uddannelserne, har vi et spændende arbejde i at dykke ned i, hvad de nye studerendes oplevelse af appen var – og hvilken rolle, den spillede i valget af uddannelse og universitet,” fortæller Mathilde Leth Lokjær Hansen videre.

 

 

AAU apps

 

Se mere om apps på AAU: https://www.its.aau.dk/app/