Stor aktivitet i Teams

Der er sket en enorm udvikling i vores brug af samarbejds- og mødeplatformen Teams fra før corona og til nu. Men også på tværs af de to lockdowns har brugen af Teams været i kraftig vækst. Der er flere aktive brugere, og de bruger især chat og mødefunktioner i langt højere grad. Måneden inden Danmark første gang lukkede ned pga. corona, var AAU kommet op på cirka 3.600 aktive brugere i Teams, under første lockdown kom dette tal hurtigt op på cirka 17.500, og her i anden lockdown er vi helt oppe på cirka 21.000 brugere.

Lagt online: 29.05.2021

Vi chatter på livet løs 

I marts slog vi AAU’ere vores egen rekord for højeste antal chatbeskeder på en måned. De over 300.000 chatbeskeder er en stigning på hele 72 % i forhold til den mest aktive måned under seneste lockdown.  Så der er markante tegn på, at meget kommunikation i løbet af corona-perioden internt på AAU bevæger sig fra andre kommunikationskanaler og til Teams' chat.  

Opkald kommer  

Antallet af Teams-opkald er væsentlig højere end før corona, men her ser vi ikke den store vækst fra første til anden lockdown. Vi kan endnu ikke lave almindelige telefonopkald fra Teams, og vores omstillingsborde og supportsystemer er også endnu opsat til at bruge Skype for Business. Men når vi overgår til, at Teams bliver vores primære opkaldssystem, vil vi formodentlig se en eksplosion i antallet af Teams-opkald.   

Lad os dele vores viden på Yammer 

Det går stærkt med udviklingen af nye features til Teams. Microsoft laver ofte flere ændringer hver uge, og det kan være svært at følge med. ITS startede derfor en Yammer-kanal til Teams. Yammer er et socialt medie til en organisation, hvor man kan oprette grupper og hjælpe og dele på tværs af AAU. På Teams-kanalen bliver der netop delt nyheder, tips og stillet spørgsmål. Alle kan hjælpe hinanden, men ITS har prioriteret denne kanal, så der er en forankring. Kom endelig ind og vær med.

Se video omkring AAUs aktivitet i Teams her