AAU logo

AAU-mail på din telefon eller tablet

Adgang til mails, kontakter og aftaler overalt

Som studerende eller ansat på Aalborg Universitet har du en AAU-mailkonto via Outlook. Du kan tilgå denne konto via Outlook Web App i din enheds browser, eller du kan opsætte din AAU-mail på din smartphone eller tablet, så du altid er sikret nem og hurtig adgang.

Du kan benytte din enheds egen mailklient eller downloade en tredjeparts-app - eksempelvis Outlook til iOS eller Android. Uanset hvilken klient du benytter, kan du med udgangspunkt i nedenstående guides blive klogere på opsætning af AAU-mail på netop din enhed.

Opsætning af AAU-mail på iOS

Vejledningen herunder viser dig, hvordan du opsætter AAU-mail på din iOS-enhed.

1) Åbn enhedens indstillinger

2) Åbn "Mail"

3) Vælg "Konti" og "Tilføj konto"

4) Vælg "Exchange"

5) Indtast dine kontooplysninger:

  • E-mail = din AAU-mailadresse
    • Studerende: brugernavn@student.aau.dk 
    • Ansatte: brugernavn@department.aau.dk  *
  • Adgangskode = din adgangskode
  • Beskrivelse = valgfri beskrivelse

6) Klik på "Næste" og klik på "Fortsæt", hvis serveren ikke kan kontrollere din identitet

  • Server = mail.aau.dk
  • Domain = skal ikke udfyldes
  • Brugernavn = igen hele din AAU-mailadresse

7) Klik på "Næste"

8) Vælg, hvad der skal synkroniseres:

  • E-mail
  • Kontakter
  • Kalendere
  • Påmindelser
  • Noter

9) Klik på "Tilføj konto"

10) Din mail er nu klar til brug

* Ansatte på institutterne under det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet skal bruge id i stedet for department.

Opsætning af aau-mail på Android

Vejledningen herunder tager udgangspunkt i en Android 5.x enhed. Alt efter hvilken version eller mailklient du benytter, kan rækkefølgen af nedenstående punkter differere. Principperne er dog de samme. 

1) Åbn mail-klienten

2) Udfyld dine logon-oplysninger 

  • E-mail = din AAU-mailadresse
    • Studerende: brugernavn@student.aau.dk 
    • Ansatte: brugernavn@department.aau.dk  *
  • Password: dit AAU-password

3) Vælg "Manuel opsætning"

4) Vælg "Microsoft Exchange" eller noget lignende. Vælg KUN "Personal (IMAP)", hvis du ikke har exchange som mulighed

5) Indtast dit domæne * (f.eks. STUDENT\) og den første del af din mailadresse (uden @student.aau.dk) 

Eksempel: STUDENT\suhal16

6) Indtast "mail.aau.dk" som Exchange-server

7) Sæt flueben ved "Brug sikker forbindelse (SSL)" og tryk på "Næste"

8) Tryk ”OK” ved ”Fjernsikkerhedsadministration”

9) Tilpas dine kontoindstillinger og tryk "Næste"

10) Aktivér enhedsadministrationen

11) Giv kontoen et navn og tryk ”udført”

11) Din mail er nu klar til brug

Ret evt. følgende indstillinger:

'incoming server' =  'mail.aau.dk'
'port' =  993
'security type' = SSL/TLS eller bare SSL
 
'outgoing eller SMTP server' = 'smtp.aau.dk'
'security type' = starttls eller TLS
port = 587

*  Ansatte på institutterne under det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet skal bruge ID i stedet for deres almindelige mailadresse-domæne (f.eks. ID\susannep).

Har du glemt din kode?

Besøg nyadgangskode.aau.dk og få hjælp til at oprette en ny.