Brugernavn og adgangskode

Brugernavn og adgangskode

Alle brugere på Aalborg Universitet får oprettet en konto, som giver adgang til forskellige services. Nogle services kræver 2-faktor login, hvis man vil tilgå dem udenfor campus med VPN. Læs mere om 2-faktor login.

Kontonavn og brugernavn er identiske.

Skulle du har glemt dit brugernavn kan du få den oplyst ved at bruge dit NemId og logge ind på nyadgangskode.aau.dk.

 

Brugernavn for Studerende

For studerende bliver kontoen oprettet automatisk og navnet er en kombination af begyndelsesbogstaverne fra dine navne efterfulgt af det årstal du er startet på AAU.

Alle studerende hører desuden under domænet student.aau.dk

 

Brugernavn for Ansatte

Sekretæren opretter kontoen og du som ansat, kan muligvis være med til at bestemme, hvilket navn din konto skal have.

Din e-mailadresse vil have formatet brugernavn@department.aau.dk

 

Kontoens levetid

Når dit tilhørsforhold til Universitetet ophører, vil du modtage en mail. Se et eksempel på en udløbsmail her.

Hvis du mener, at udløb af kontoen er en fejl, skal du straks henvende dig til din sekretær.

Hvis du ikke reagerer på denne e-mail, vil din konto blive lukket efter 14 dage og slettet efter yderligere 14 dage.

 

Adgangskode

Dit brugernavn bliver oprettet med en default adgangskode. Som noget af det første du foretager dig på vores systemer, skal du ændre denne kode.

Læs her hvordan du ændrer din adgangskode.

Har du glemt din adgangskode kan du ved hjælp af din NemId lave en ny på nyadgangskode.aau.dk