AAU logo

Frequently asked questions Infoglue

FÅ SVAR PÅ DINE INFOGLUE-SPØRGSMÅL

Har du spørgsmål til InfoGlue? Måske findes svaret allerede i vores FAQ, hvor vi har samlet en række af de oftest stillede spørgsmål. Finder du ikke hvad du leder efter, er du selvfølgelig velkommen til at kontakte os. 

  • +

    Hvad kan jeg få hjælp til?

    Hvis du har brug for rådgivning, hjælp eller sparring vedrørende InfoGlue, kan du kontakte ITS Support. Nedenfor står beskrevet, hvilke ydelser vi tilbyder.

    Support

    ITS tilbyder grundlæggende support af Infoglue til alle AAU's webredaktører. Dette indebærer eksempelvis hjælp til problemer vedrørende:

    • Redigering og oprettelse af nyt indhold
    • Upload af filer
    • Opbygning af struktur
    • Hjælp til forskellige komponenttyper
    • Ændringer, der ikke vises

    Det daglige arbejde med opdatering af indhold på hjemmesiderne er dog forankret hos webredaktørerne på AAU. ITS har ikke indholdsansvar over hjemmesiderne og opretter eller redigerer ikke indhold for brugerne. 

    Rådgivning

    Udover grundlæggende support, tilbyder InfoGlues webkonsulenter rådgivning omkring InfoGlue og en række andre webrelaterede områder. Vi sparrer eksempelvis gerne omkring større omstruktueringer på InfoGlue-websites. Herudover kan vi være behjælpelige med spørgsmål vedrørende godt InfoGlue-design og brugervenlighed, søgemaskineoptimering samt webstatistik.

    I øvrigt

  • +

    FÅ SVAR PÅ DINE INFOGLUE-SPØRGSMÅL

    Har du spørgsmål til InfoGlue? Måske findes svaret allerede i vores FAQ, hvor vi har samlet en række af de oftest stillede spørgsmål. Finder du ikke hvad du leder efter, er du selvfølgelig velkommen til at kontakte os. 

  • +

    Hvordan spørger jeg om hjælp?

    Hvis ikke du kan finde en vejledning, der kan besvare dit spørgsmål, er du altid velkommen til at sende en mail til support@its.aau.dk, og så skal vi forsøge at hjælpe dig med problemet. For at vi kan yde den bedste og mest effektive service, er det nødvendigt, at du er så detaljeret som muligt i din beskrivelse af problematikken. Sørg således for at inkludere følgende i din mail:

    • Skriv "Infoglue" eller "Google" i emne-feltet sammen med emnet for problemet
    • Hvilket site er det tale om? Inkludér gerne et link, så vi ved hvilken specifik side det handler om. Eksempel: https://www.its.aau.dk/vejledninger/infoglue
    • Hvad er problematikken? Beskriv så detaljeret som muligt. Er det i Structure eller Content i Infoglue? I tilfælde af support til et Google, hvilket produkt drejer det sig som eks. Google datastudio, Google Analytics osv. ?
    • Inddrag gerne screenshots, der viser problemet.
  • +

    Hvem kan få et website i Infoglue?

    ITS opretter websites til fakulteter, institutter, skoler, forskningsprojekter og øvrige enheder på Aalborg Universitet. Kort sagt opretter vi websites, som repræsenterer AAU - vi opretter derfor bl.a. ikke sites til enkeltpersoner. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du og din enhed bør / kan benytte InfoGlue, kan du kontakte ITS Support. Du kan også orientere dig i guiden "Hvornår er InfoGlue den rette løsning?" på denne side.

    Vær endvidere opmærksom på, at der i din enhed kan sidde en overordnet ansvarlig webredaktør, som er beslutningstager i forbindelse med oprettelse af nye websites, som er tilknyttet enheden.

  • +

    Hvornår er infoglue den rette løsning?

    I forbindelse med oprettelsen af et nyt website er der nogle basale spørgsmål, du bør tage stilling til. Hvad er formålet med sitet, hvem henvender det sig til og hvad vil du opnå med det? Afhængigt af svaret, er der en række tilgængelige webløsninger på AAU, som hver tjener sit formål. InfoGlue er en af dem. Herunder kan du læse mere om, hvorvidt InfoGlue er den rette løsning til dig.

    Hvad kan infoglue?

    InfoGlue er den oplagte webløsning for enheder på AAU, som ønsker at dele informationer, herunder filer og billeder, samt nyheder og arrangementer med en given målgruppe. Se eventuelt vores liste med udvalgte InfoGlue-sites for at få et indblik i, hvordan InfoGlue typisk benyttes.

    InfoGlue egner sig derimod ikke til direkte brugerinteraktion eller fildeling med en specifikt afgrænset gruppe af brugere. Hvis du søger en løsning med pågældende egenskaber, kan du se nærmere på nedenstående løsninger.

    Fildeling og adgangsbegrænsning

    Der kan laves adgangsbegrænsning i InfoGlue, således at kun ansatte og studerende på AAU kan tilgå sitet. InfoGlue egner sig dog ikke til fildeling med en nærmere afgrænset gruppe af brugere. Her anbefaler vi i stedet Sharepoint eller Microsoft Teams, som alle ansatte (og studerende) på AAU har licens til.

    AAU Wordpress blogs

    Hvis du har behov for en blog med mulighed for brugerinteraktion eller af anden grund ikke har mulighed for at anvende InfoGlue, henviser vi til blog.aau.dk, som er AAU's Wordpress-løsning til ansatte og studerende. Denne service er dog baseret på selvbetjening, hvorfor ITS yder begrænset support.

  • +

    Hvordan bestiller jeg et website i Infoglue?

    Her kan du indsende en anmodning om at få oprettet et website i AAU's CMS InfoGlue. Afklar gerne behovet med din enheds webansvarlige før du sender anmodningen. Se en liste over webansvarlige på AAU.

    Publicering

    Vær opmærksom på, at publicering af websitet kan tage op til 10 hverdage - vær derfor gerne i god tid med bestilling af publiceringen. Bestilling af publicering sendes til support@its.aau.dk. Skriv gerne "InfoGlue: Publicering" i emnefeltet.

  • +

    Hvordan får jeg adgang til Infoglue?

    Når du skal arbejde med et eller flere websites i InfoGlue, skal du oprettes som bruger. Oprettelsen foretages af ITS og sker ved henvendelse til ITS Support. Alle websites har tilmed en primær webredaktør, som godkender adgang til nye webredaktører. Når du skal have adgang til et nyt site, skal du følge følgende procedure:

    1. Find ud af, hvad sitet hedder 
    2. Kontakt hovedredaktøren for sitet og bed vedkommende om at sende en mail til ITS Support og anmode om adgang. Vi skal i denne forbindelse bruge navnet på websitet samt dit fulde navn og AAU-mailadresse.

    Hvis du er i tvivl om, hvem der er hovedredaktør, kan du kontakte ITS Support.

  • +

    Hvordan opretter jeg formularer i InfoGlue?

  • +

    Hvordan publicerer jeg et website i infoglue?

    Alle nyoprettede websites i InfoGlue publiceres i første omgang af ITS. Når et nyt site skal i luften, skal du derfor kontakte ITS Support og give besked herom - skriv gerne InfoGlue: Publicering i emnefeltet. Publiceringsprocessen indebærer bl.a. en kvalitetssikring af websitet, hvor vi gennemgår de enkelte sider med henblik på både indhold og opbygning af struktur. Vi tjekker herudover, om der er lavet pæne URLs, bestiller domænet og sørger for at opsætte Google Analytics statistik. Påregn op til 10 hverdage fra du bestiller publiceringen til sitet er live.

    Når ITS har foretaget den indledningsvise publicering af websitet, kan du fremefter selv publicere nyt indhold og struktur.

  • +

    Hvordan nedlægger jeg en hjemmeside

    Er en hjemmeside ikke længere aktuel, eller er informationen fra den flyttet til en anden hjemmeside, anbefales det at hjemmesiden enten nedlægges eller at webadressen omdirigeres til en anden webadresse med indholdets nye placering (redirect på URL).

    For at nedlægge et website, skal hjemmesidens primære webansvarlige, sende en mail til support@its.aau.dk

    Husk at inkludere følgende i din mail:

    • Skriv "Infoglue nedlæggelse eller redirect"  i emne-feltet

    • Skriv linkadressen på  det pågældende website? (Fx: https://www.its.aau.dk)

    • Skriv ny adresse som websitets adresse skal omdirigeres til.

    • Hvis sitets nuværende webadresse skal omdirigeres til en anden hjemmeside, inkludér da hvad den nye landingsside skal være.

    Er du i tvivl om, hvem der er den primære webansvarlige på websitet, som skal nedlægges? Så skriv blot en mail til support@its.aau.dk, så sørger vi for at indhente godkendelsen fra den primære webansvarlige.