AAU logo

It Services

Microsoft OneDrive

Hvad er Microsoft OneDrive?

OneDrive er Microsofts løsning til opbevaring af filer i skyen. Med OneDrive kan du gemme dine personlige filer på ét sted, dele dem med andre og få adgang til dem fra enhver enhed, der har forbindelse til internettet.

OneDrive erstatter den tidligere backupløsning, hvor dine filer blev gemt på vores egne servere. Med denne løsning for vi også en del nye funktioner, som deling af filer med eksterne, mulighed for at arbejde i f.eks. Word dokumenter på næste alle enheder (via en browser), samt nem adgang til filerne hjemme fra uden VPN.

Vi er pt. igang med at implementere OneDrive på alle nye maskiner. Hvis du ønsker at skifte til OneDrive, skal du kontakte vores supportafdeling på 9940 2020 eller support@its.aau.dk.

Hvor er mine filer fremover?

Alle filer placeret på Skrivebordet, i Dokumenter og i Billeder bliver automatisk overført til OneDrive.

Du kan selv oprette mapper og undermapper i OneDrive. De vil alle sammen bliver overført til OneDrive.

Filerne kan tilgås enten via Hurtig Adgang (Quick Access) eller OneDrive-linket. I Hurtig Adgang (Quick Access) er det dog kun mapperne Dokumenter (Documents), Skrivebord (Desktop) og Billeder (Pictures), som henviser til OneDrive.

 

Du kan også finde filerne via dit C: drev i C:\Users\BRUGERNAVN\OneDrive - Aalborg Universitet

Hvordan logger jeg ind?

Uanset om du logger ind via OneDrive klienten på din PC eller www.office.com, skal du bruge hele din AAU email adresse.

Hvis du også bruger din AAU email adresse til en privat OneDrive konto er det vigtigt at du vælger din “arbejds-eller skolekonto” når du logger ind.

Nogle brugere vil også blive bedt om at indtaste en 2-faktor kode.

(Bemærk at du nogle gange skal indtaste din email og adgangskode flere gange for at logge ind. Dette er ikke en fejl, men er pga. den måde OneDrive er implementeret ved AAU)

Informationssikkerhed

Filer placeret i dine OneDrive-mapper vil automatisk blive overført til din Office 365 OneDrive-konto. Vi har som standard konfigureret din PC til automatisk at kopiere dine filer i mapperne Skrivebord, Dokumenter og Billeder til OneDrive, så de altid er tilgængelige. 

For at dine data er beskyttet, er det vigtigt, at du sikrer, at OneDrive kører på din PC, og at du reagerer på evt. synkroniseringsfejl.

Husk at det er dit ansvar, at du overholder AAU's informationssikkerhedsregler og regler for håndtering af persondata (GDPR). Du kan læse mere omkring informationssikkerhed og persondata på https://www.informationssikkerhed.aau.dk/

Få hjælp

Du kan læse meget mere om OneDrive på https://support.office.com/da-DK/onedrive, men du er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte vores supportafdeling på 9940 2020 eller support@its.aau.dk.

Har du spørgsmål omkring informationssikkerhed (herunder hvilke data der må gemmes i OneDrive), kan du kontakte ciso@aau.dk.

Har du spørgsmål omkring persondata, kan du kontakte dpo@aau.dk.

Du kan læse mere omkring informationssikkerhed og persondata på https://www.informationssikkerhed.aau.dk/

Nyttige funktioner og andre spørgsmål

Hvad sker der med OneDrive hvis jeg stopper ved Aalborg Universitet?

OneDrive er en del af din Office 365 konto. Den er tilknyttet din bruger ved Aalborg Universitet. Når du ikke længere har adgang til din AAU email, vil du heller ikke have adgang til OneDrive.

Har du data som du efterfølgende skal bruge, er det vigtigt at du huske at kopier det til et andet sted, inden at din AAU email lukkes.

ITS har ikke mulighed for at hjælpe med adgang til dataene efter din AAU email er lukket.

Jeg er kommet til at slette en fil eller mappe, hvad gør jeg?

Hvis du ikke kan finde filen i din computeres papirkurv, kan files genskabes via OneDrive.

Log ind på www.office.com og vælg OneDrive. Her kan du via OneDrives papirkurv genskabe den.

OneDrive har backup af slettet data i 93 dage.

Er det større mængder data som er tabt, kan du gøre det via “Genskab dit OneDrive”. Kontakt support på 9940 2020 eller support@its.aau.dk for at få hjælp

Hvordan tilgår jeg mine filer hjemme fra?

Hvis du tage din computer med hjem, skal du ikke gøre noget anderledes. Du tilgår filerne på samme måde som når du er fysisk på Aalborg Universitet

Hvis du bruger din private computer eller en låne computer er det lidt anderledes. Den nemmest måde at tilgå dine filer på er at logge ind på www.office.com og vælge OneDrive.
Her kan du arbejde direkte i filerne via din browser eller trykke på “Synkroniser” for at installere OneDrive klienten på din PC og dermed tilgå filerne via stifinderen.

Har du brug for hjælp er du selvfølgelig velkommen til at kontakte support på 9940 2020 eller support@its.aau.dk.

Hvordan deler jeg en fil eller mappe med andre?

For at dele en fil eller mappe i OneDrive skal du højre klikke på den (enten i din computers stifinder eller via OneDrive på www.office.com) og vælge “Del”.

Her vælger du hvem som skal have adgang, samt hvilke rettigheder der skal gives.

Du kan dele både med interne og eksterne. Det eneste du skal bruge, er deres email adresse.

Jeg har en fil eller mappe som jeg altid skal have adgang til

Så længe at du er på internettet vil du som udgangspunkt altid kunne tilgå dine filer. OneDrive rydder op i ikke brugte filer, så de ikke fylder noget på din harddisk og for at spare på netværkstrafik.
Dette betyder at filer som sjældent bruger, kræver at du er på nettet inden at du kan åbne dem.

Hvis en fil eller mappe altid skal være tilgængelig, selv når du ikke har internetforbindelse, skal du højreklikke filen/mappen og trykke på "Behold altid på denne enhed.

Disse filer og mapper kan åbnes og redigeres uden internetforbindelse. Ændringer synkroniseres når du har forbindelse igen.

Vi anbefaler at du kun gør dette ved vigtigt data som altid skal være tilgængeligt.