Spring til indhold

"More Google searches take place on mobile devices than on computers"

I 2015 offentliggjorde Google at der nu var flere søgninger på mobil end på desktop i en række lande. Siden har Google understreget vigtigheden af at websites er brugervenlige på mobil. Google favoriserer mobilvenlige sider i deres søgeresultater.

Hvad betyder det så for os på AAU?
Sites bygget i vores CMS (InfoGlue) er som udgangspunkt responsive, hvilket betyder at hver enkelt side tilpasser sig det device (mobil, tablet eller desktop) som den vises på. Indholdet på siden er så at sige kodet til at være elastisk, i stedet for at være vist med en fast bredde som tilfældet var for bare 10 år siden.

Men det er ikke nok at CMS'et skaber en responsive ramme
Vi skal være omhyggelige med det indhold, vi lægger på siden. Lægger vi eksempelvis en tabel ind på en side, med en fast bredde på 800 pixels, så vil det bryde layoutet, og være for bredt til at kunne vises på en smartphone (læs mere om brugen af tabeller i Infoglue). Dels resulterer det i en dårlig brugeroplevelse for websitets besøgende, og dels er det noget som Google ikke kan lide, og siden registreres som 'ikke mobilvenlig'. Som følge af Google 'mobile first index', vil dette betyde noget for muligheden for at komme op øverst i søgeresultaterne.

Mobile friendly test
Google stiller et værktøj til rådighed, der kan scanne en enkelt side og vurdere dens mobilvenlighed. Det hedder Google Mobile-Friendly Test / Test af mobilvenlighed og findes på: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Her kan man indsætte URL'en til en enkelt side, og få at vide om den er mobilvenlig eller hvad der i givet fald er i vejen for at den bliver mobilvenlig.