AAU logo

It Services

Problemer med adgang til offline files

Vi har i længere tid desværre haft en del brugere, som rammes at et problem, hvor de mister adgang deres offline filer (offline cache). Dette ses tydeligst ved at alle filer på skrivebordet forsvinder og man ser denne fejlbesked:

Fejlen opstår især ved opstart efter PC’en har været i dvale eller ved skift fra kablet net til trådløst.

Denne fejl opstår kun i Windows 10.


Oplever du denne fejl, skal du kontakte ITS Support på 9940 2020

For at løse problemet, implementerer vi en løsning, hvor vi flytter filerne til OneDrive.

Du kan læse mere om det her: Microsoft OneDrive Aalborg Universitet

Midlertidig work-around

Er du i en situation, hvor du ikke kan ringe til ITS Support, kan du genstarte din PC. Hvis den er på AAU’s kablede netværk, genskaber dette adgang til filerne.

Er du ikke på AAU eller har du ikke mulighed for at bruge en kablet forbindelse, kan dine filer tilgås på følgende metode:

  1. Tryk Windows tasten + R (åbner “kør” vinduet)
  2. Skriv: \\%userdomain%$nocsc$\users\%username%
  3. Tryk "OK"

Dette link kan bruges indtil du har mulighed for at genstarte på AAU’s kablede netværk.